top of page

Noslēdzies darbnīcu cikls jauniešiem “Kā mācēt attiecības?”

  • Marta Kraujiņa
  • 20. nov.
  • Lasīts 1 min

Ar Labklājības ministrija atbalstu Centrs MARTA no 29. septembra līdz 8. novembrim 2025. gadā īstenoja darbnīcu ciklu jauniešiem “Kā mācēt attiecības?”, kura mērķis bija stiprināt jauniešu izpratni par cieņpilnām, nevardarbīgām un līdztiesīgām attiecībām. Darbnīcas notika Pļaviņās, Murjāņos, Saulkrastos, Majoru vidusskolā, Talsos, Mērsragā, Bauskā, Jelgavā, Balvos, Gulbenē, Rīgā un Salacgrīvā, pulcējot kopā 232 jauniešus vecumā no 15 līdz 19 gadiem.


Darbnīcas vadīja, izmantojot neformālās izglītības metodes, interaktīvus uzdevumus un atklātas diskusijas. Nodarbību laikā jaunieši ne tikai pilnveidoja prasmes veidot cieņpilnas un līdzsvarotas attiecības, bet arī mācījās atpazīt vardarbības pazīmes, saprast dzimumu līdztiesības principus un droši runāt par sabiedrībā būtiskiem jautājumiem.


Šīm darbnīcām reģionos bija īpaši liela atsaucība. Kā uzsvēra pedagogi un jaunatnes darbinieki, šādas sarunas ikdienas mācību procesā bieži vien neizdodas iekļaut – tam pietrūkst gan laika, gan resursu, gan sagatavotu materiālu. Tieši tāpēc jaunieši novērtēja iespēju runāt par to, kas viņus patiesi skar.


Arī jauniešu pašu atsauksmes uzskatāmi parāda, cik ļoti šīs zināšanas nepieciešamas:

“Šo visu vajadzētu zināt katram, lai justos droši attiecībās, starp draugiem un ģimenē.”

“Manā vidē tiešām maz cilvēku zina par veselīgu un neveselīgu attiecību pazīmēm. Tas būtu noderīgi ikvienam – gan sev, gan nākamajai paaudzei.”


“Tas ir ļoti svarīgi, un par šīm tēmām vajag runāt sabiedrībā.”


Secinājums ir nepārprotams — jauniešiem Latvijā ir augsta interese un vajadzība pēc šādām sarunām, taču trūkst pieejamu resursu un sistemātiska atbalsta. Veselīgu attiecību pamatu apguve, vardarbības prevencija un sevis izprašana ir jomas, kurās jauniešiem nepieciešams kompetentu, ieinteresētu pieaugušo – pedagogu, jaunatnes darbinieku un ģimenes – atbalsts. Tieši tādēļ šādi darbnīcu cikli ir būtiski ne tikai jauniešu individuālajai labklājībai, bet arī sabiedrības drošībai un vienlīdzībai kopumā.



 
 
bottom of page